معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه
إبداعات شرقية
عزيزى الزائر او العضو الكريم
الرجاء اضغط على تسجيل لتسجيلك السريع فى الموقع
او اضغط دخول اذا كنت مسجل قبل ذلك عضو فى المنتدى
مع خالص تحيات
ادارة المنتدى
الرئيسيةالرئيسية  مكتبة الصورمكتبة الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

ابداعات شرقيه
    اسم الموضوع: حل الامتحان الثانى لغة عربية للثانوية العامة 2019معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأحد 2 يونيو 2019 - 14:13 من طرفmr.ayman2000    اسم الموضوع: حل الامتحان الأول لغة عربية للثانوية العامة 2019معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأحد 2 يونيو 2019 - 14:09 من طرفmr.ayman2000    اسم الموضوع: اختبر نفسك مع امتحان السودان 2019 لغة انجليزيةمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأحد 2 يونيو 2019 - 14:04 من طرفmr.ayman2000    اسم الموضوع: حل البوكليت الاول احياء ثانوية عامة 2019 الوزارةمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأحد 2 يونيو 2019 - 13:59 من طرفmr.ayman2000    اسم الموضوع: حل الامتحان الثانى فيزياء ثانوية 2019 تدريبات الوزارةمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأحد 2 يونيو 2019 - 13:51 من طرفmr.ayman2000    اسم الموضوع: اجابة بوكليت الانجليزي الثانى( لغة اولي) الثانوية2019 وتوزيع الدرجاتمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأحد 2 يونيو 2019 - 13:44 من طرفmr.ayman2000    اسم الموضوع: مراجعة رائعة انجليزى للمرحلة الثانويةمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأحد 2 يونيو 2019 - 13:39 من طرفmr.ayman2000    اسم الموضوع: اختبر نفسك اجابة النموذج الاول جيولوجيا دليل التقويم 2019 ثانوية عامةمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأحد 2 يونيو 2019 - 13:33 من طرفmr.ayman2000    اسم الموضوع: اجابة دليل التقويم جيولوجيا الباب الثاني ثانوية عامة 2019(الامتحان الاول)معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأحد 2 يونيو 2019 - 13:16 من طرفmr.ayman2000    اسم الموضوع: اجابات بوكليت الانجليزي ( لغة اولى) الثانوية العامة 2019 وتوزيع الدرجاتمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأحد 2 يونيو 2019 - 13:04 من طرفmr.ayman2000    اسم الموضوع: لياسة اسمنتية , لياسة بشكل حجري بالهفوف , 0561938550معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالجمعة 24 مايو 2019 - 2:23 من طرفrwan rwan    اسم الموضوع: بناء مشبات فخمة , صور مشبات , ديكورات مشبات , ديكورات تراثية , 0503250430معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالجمعة 26 أبريل 2019 - 23:27 من طرفrwan rwan    اسم الموضوع: غرف تراثية , مجالس تراث , مشب تراثي , ديكورات تراثية , 0503250430 معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأربعاء 10 أبريل 2019 - 0:07 من طرفrwan rwan    اسم الموضوع: ديكورات مشبات فخمة , مشبات مودرن ,مشبات حديثه , مشبات رخام ,مشبات طوب , مشبات تراثيةمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالجمعة 4 يناير 2019 - 15:06 من طرفrwan rwan    اسم الموضوع: مشبات الرياض , مشبات رخام , ديكورات مشبات , مشبات نار , مدافي , صور مشبات , معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأربعاء 19 ديسمبر 2018 - 12:28 من طرفrwan rwan    اسم الموضوع: تنفيذ المشاريع والمخططات والمقاولات العمرانية في جدة مكة 0566649288 السكنية والتجاريةمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالثلاثاء 18 ديسمبر 2018 - 17:36 من طرفrwan rwan    اسم الموضوع: تنفيذ المشاريع والمخططات والمقاولات العمرانية في جدة مكة 0566649288 السكنية والتجارية مقاول معماريمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالإثنين 17 ديسمبر 2018 - 19:52 من طرفrwan rwan    اسم الموضوع: مشبات الرياض , مشبات رخام , ديكورات مشبات , مشبات نار , مدافي , صور مشبات , معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالإثنين 17 ديسمبر 2018 - 13:16 من طرفrwan rwan    اسم الموضوع: مظلات و سواتر 2019 من غايه الافكار 0509913335 تركيب قرميدمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالإثنين 3 ديسمبر 2018 - 18:04 من طرفrwan rwan    اسم الموضوع: تركيب برجولات مظلات لكسان مظلات مدارس 0566649288معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالإثنين 3 ديسمبر 2018 - 17:47 من طرفrwan rwan    اسم الموضوع: اقوى شرح آلات كهربية ووقاية للدبلوم الثانوى الصناعى 2019معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأربعاء 28 نوفمبر 2018 - 21:10 من طرفحنان المصرى    اسم الموضوع: اقوى شرح لدرس كان واخواتها للصف السادس الابتدائى الترم الاول روعةمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأربعاء 28 نوفمبر 2018 - 21:03 من طرفحنان المصرى    اسم الموضوع: 15 موقف محرج صدم الفنانين في مهرجان القاهرة السينمائي الدولي بالفيديومعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأربعاء 28 نوفمبر 2018 - 20:58 من طرفحنان المصرى    اسم الموضوع: شرح بالفيديو كيف تجمع 10الآف جنية فى أقصر مدة ممكنةمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالجمعة 23 نوفمبر 2018 - 23:24 من طرفadmin    اسم الموضوع: بالفيديو طريقة عمل الكيكة مع ضمان الطعم والشكل واللون كمانمعانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالجمعة 23 نوفمبر 2018 - 23:19 من طرفadmin

شاطر | 

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل
كاتب الموضوعرسالة

{..الشيماء33..}
عضو نشيط
عضو نشيط

انثى
المهنة : معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه Unknow10
الهواية : معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه Unknow11
المــــــزاج : معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه 8010
البرج : الجدي
عدد نقاط المسابقة : 86
اقدمية العضو : 2

مُساهمةموضوع: معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه   معانا حتبقى اجمل الحلقه التانيه I_icon_minitimeالأربعاء 30 نوفمبر 2011 - 20:23

الحلقة الثانيـــة
بعنوان

الثقــــة بــــالله

_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

_إيه الاخبار؟!

_اهو..كله ماشى

_ماشى رايح فين؟

رايح مشوار

_ماشى ياستى...المهم قولى إيه المزاج النهارده؟

_والله النهارده انا أوت مود خالص

_ليه كده؟

_حاسه انى مخنوقه..وكمان فقدت الثقة فى كل اللى اعرفهم..تخيلى صحباتى وطلعوا مش اد ثقتى بيهم...!!!

_ياااااه..ده بقى اللى مزعلك أوى كده!!ولا تزعلى نفسك خالص..انا معاكى اهو..ثقى فى براحتك واتكلمى وانا كلى أذان صاغية..!!

_فاكره لما قولتى لى المرة اللى فاتت عن أخلاقى؟!!

_أكيد فاكره..السبب؟!

_انا بجد حاولت..بس حاسه أنى مش هاقدر أكمل..انا بصراحة مش واثقه من نفسى اننى ممكن انجح

_ليه بس الكلام ده؟!!

_أنت شايفه مافيش حد معايا يستاهل أثق فيه ونتغير سوا

_لاء مش صح..فى حد معاكى ويستحق الثقة كمان..وهيساعدك

_.....؟!!وياترى مين ده؟!

_ربنا....

_........؟!!!!

_أيوه ربنا

_بس هو ينفع يكون ربنا صديقى وبعدين هيساعدنى ازاى؟!!

_أيوه طبعا ينفع..ياالله...تخيلى لما يكون صديقك ربنا..لما تتكلمى تتكلمى معاه..لما تتعبى..يقويكى..لما تفقدى الثقة بنفسك..بثقتك فيه تكونى أوثق

_ازاى..؟!!

_اسمعى كده الحديث الرائع ده... ربنا عزوجل بيقول فى حديث قدسى:

(أنا عند ظن عبدى بى وأنا معه إذا ذكرنى فإن ذكرنى فى نفسه ذكرته فى نفسى وإن ذكرنى فى ملأ ذكرته فى ملأ خير منه وإن تقرب إلى شبرا تقربت إليه باعا وإن تقرب إلى باعا تقربت إليه ذراعا وإن اتانى يمشى اتته هروله )!!

تخيلى..لما اكون واثقه أن ربنا هيساعدنى وهيقوينى وهاقدر أكمل ...
ووقت لما كل الناس تتخلى عنى لأنى بغير نفسى للأجمل ...
تلاقى لا الناس ولا اللى بيعملوا فارق معاكى أصلا لانى حطيت كل ثقتى فى ربنا ... ربنا وبس
تخيلى بقى لما تكونى محسنه الظن بربنا... الدنيا هتفرق أد إيه معاكى...!!

_...............؟!!!!

_اسمعى كده ربنا عزوجل بيقول إيه :

(إنما أمره إذا أراد شيئا أن يقول له كن فيكون)
تخيلى (كن...فيكون) إللى امره منفذ بالسرعة ده وإللى مالك كل الكون ...مش يستحق منى اثق فيه...

_(البنوتة منتبهه جدا... وبدأت عيونها تدمع..؟!!!!)

_ حبيبت قلبى..ربناوحده هو اللى لازم تثقى فيه..يعنى انتى لما وثقتى فى البشر عملوا إيه؟!

_هه...مع أول حاجه كنت محتاجهم ...ولا كأنهم موجودين...!!!

_شوفى بقى لما تثقى فى ربنا..فى أى وقت تحتاجيه هتلاقيه... ده ربنا يعنى اللى دايم وموجود على طول ...
ومش كده وبس ده ثقتى بيه هتنفعنى أوى

_....؟!!!! ازاى؟!

_فى دنيتى..هانجح واتفوق وأكون أجمل لانى وثقت بربنا.. فعملت اللى عليا ووثقت أن الخالق مش هيخذلنى فنجحت فيه
وفى آخرتى ..هيكون مكانى الجنة

_الجنة...؟!!!

_ بالظبط..لانى لما وثقت فى ربنا
عملت كل حاجة حلوه واجتهدت اوى وجاهدت نفسى

_طيب افرضى الناس اتريقت عليا
واستهزأت بيا اعمل ايه وقتها؟!!

_وقتها لا كلام الناس ولا اللى بيعملوا معاكى هيفرق خالص ولا هيأثر فيكى لانك واثقه فى ربنا وبتعملى لربنا فبقيتى متأكده أن ربنا هيكون معاكى وهتنجحى فى اللى بتعمليه..
قولى لى بقى ..بالله عليك لما وثقتى فى البشر عملوا ليكى ايه؟!!

_ولا حاجه خالص.. ده حتى كمان طلعوا اى كلام ومش يستحقوا الثقة لانهم مش يقدروا يعملوا اى حاجه خالص

_طيب .. بالله عليكى ينفع أفضل واثقه فى البشر اللى...
ولا أثق فى رب البشر اللى مش بيتخلى عن عباده أبدا؟!

_أكيد طبعا لازم أثق فى ربنا..ربنا وبس

_واعرفى طول ما أنتى واثقه فى ربنا هاكون أجمل...وهافضل أجمل...

_أنا من دلوقتى مش هاثق فى حد غير فى ربنا وبس...

_وهو ده المطلوب...أثق فى الخالق .. وبثقتى فيه هاقدر أتغير واعمل كل حاجه وكمان هاكون اجمل... وخلى فى بالك دايما الحديث القدسى (أنا عند ظن عبدى بى...)

_طيب.. بعد إذنك دلوقتى عشان عندى ميعاد مع ربنا ...
هاروح له وأطلب منه يعينى ويقوينى لأنى خلاص مش ليا أصدقاء غيره ...

_وأنا مش هأخرك على ميعادك وإن شاء الله
المرة الجايه تقولى لى ثقتك بربنا فرقت معاكى اد إيه...

_إن شاء الله

_يلا.. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

{.... توقيع الشيماء33 ....}

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1